.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گام مثبت بانک مرکزی در انضباط مالی
محمدمهدی بازاری
گام مثبت بانک مرکزی در انضباط مالی

یکی از مشکلات و معضلات کشور ما عدم استقلال کامل بانک مرکزی است که بعضا سبب شده متغیرها و شاخص های اقتصاد و پول و اعتبار و بانک از چند حوزه مختلف غیر مسئول و گاها مشکل ساز تعریف و تحریف و آسیب پذیر شوند .

یکی از این موارد ارزش پول می باشد که متاسفانه خلق پول کاذب و بعضا اعتبارهای سوری حقیقی و حقوقی سبب گشته ارزش واقعی نقدینگی متاثر از خیلی از پارامترهایغیر واقعی گردد.

البته اقدامات اخیر بانک مرکزی به خصوص در حوزه انضباط پولی و بانکی در کشور ظرف این چند سال اخیر می رود تا آثار مثبت و سیاستهای بهتری را در بر داشته باشد.

برای ادعای فوق میتوان همین یکسان سازی نرخ سود سپرده های کوتاه مدت روزشمار بانکها و موسسات مالی و بانکی را منثال زد که هر چند شاید نواقصی هم داشته باشد اما این نقص ها در کنار فواید طرح و آثار مثبت بلند مدت و جاری آن بسیار ناچیز است.اولین نتیجه مثبت آن این است که این مهم گامی است هرچند کوچک اما امیدوار کننده در راستای تحقق بانکداری اسلامی.

دومین اثر مثبت اینکه اثر تورمی نقدینگی جامعه به حداقل میرسد.و به نوعی در کاهش درصد تورم کشور نیز نقش اساسی را خواهد داشت .

سوم اینکه خیلی ها که در اصطلاح به آنان صاحبان نقدینگی میگوییم عادت کرده بودند که ریسک تولید را نپذیرند و به همین چشمه آب باریکه سود بانکی که هر روز در حال افزایش بود عادت کنند و گاها فربه های غیر چالاک اقتصادی شوند.

نکته چهارم هم اینکه عده ای با نام موسسه مالی و تعاونی های مختلف و صندوقهای قرض الحسنه از این ترفند و ابزار غیر حرفه ای پرداخت سود بیشتر بتوانند نقدینگی ملت را جمع کنند و سپس در بخشهای واسطه گریهای تورم زا و بیهوده برای فضای تولید و کسب و کار جامعه و در جهت منافع شخصی و گروهی به کار گیرند . که متاسفانه از پول مردم برای خود یال و کوپالی هم فراهم نمودند.

نکته پنجم اینکه با این عمل بانک مرکزی در خصوص کاهش الزامی نرخ سود سپرده های کوتاه مدت که حجم بسیاری از منابع بانکی بانکهای کشور را تشکیل می دهد.

قطعا قیمت تمام شده پول نزد بانکها نیز کاهش یافته که اولین اثرش انشالله در کاهش نرخ سود تسهیلات بانکها خواهد بود.

البته عده ای قال و قیل راه خواهند انداخت که یقینا اینان یا صاحبان سرمایه های باد آورده اند یا اعوان وانصار با جیره و بی جیره شان می باشند.

امید است بانکها و بالاخص موسسات مالی و اعتباری مجاز که الحمد الله این چهار موسسه هم (بانک مهر اقتصاد بانک قوامین بانک انصار و بانک ثامن) از این فرصت استثنایی بیشترین خدمت رسانی اقتصادی را برای جامعه اسلامی در قالب بانکداری اسلامی انجام دهند.

محمدمهدی بازاری


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.921 seconds.